Zwrot towaru

Często zdarza się, że sklepy uzależniają zwrot towaru od posiadania paragonu, potwierdzającego jego zakup. Paragony mają to do siebie, że lubią się gubić. Co w przypadku gdy paragon zaginie a my będziemy chcieli dokonać zwrotu?

W przypadku, w którym chcemy zwrócić towar, który nie posiada żadnej wady, jesteśmy związani wewnętrzym regulaminem sklepu. Wówczas, jeżeli taki regulamin posiada postanowienia traktujące o konieczności posiadania paragonu, będzie on niezbędny do dokonania zwrotu.

Sprawa wygląda zupełnie inaczej w przypadku, w którym zakupiony przez nas towar okazał się towarem wadliwym. Wówczas, sklep nie może ograniczyć naszego prawa do jego zwrotu koniecznością posiadania paragonu.

Zgodnie z decyzją UOKiK w sprawie prowadzonej przeciwko jednej z dużej sieci handlowych, prawo konsumenta do reklamacji nie może być w żaden sposób ograniczane. Nie wolno też sugerować, że nie będzie możliwości jej złożenia w przypadku utraty paragonu, np. poprzez nadrukowanie takiej informacji na paragonie.

Jeżeli zakupiony towar ma wadę, mamy prawo do żądania, aby podmiot, który nam go sprzadał doprowadził towar do stanu zgodnego z umową(przez naprawę lub wymianę). Możemy również rządać zwrotu całości lub części pieniędzy.

Nie ma przy tym znaczenia to, że nie będziemy posiadali paragonu. Owszem, paragon jest dowodem, że nabyliśmy daną rzecz w danym miejscu. Niejednokrotnie też ułatwi nam dochodzenie swoich praw. Jednakże, w przypadku jego braku, dowodem zakupu może być również potwierdzenie operacji, jeśli płaciliśmy kartą czy chociażby relacja świadka.

Niezależnie od powyższego warto pamiętać, że w przypadku dokonywania zakupów za pośrednictwem Internetu, mamy możliwość dokonania zwrotu towaru bez względu na przyczynę. Termin na dokonanie takiego zwrotu wynosi 14 dni od dnia wejścia w posiadania produktu, czyli np. od dnia odebrania paczki z paczkomatu.